הפרעות קשב וריכוז והסחת דעת בנהיגה: סיכונים ואמצעים לצמצום תאונות

האם אנשים המאובחנים בהפרעות קשב נוטים יותר לטעויות בכביש ולכן גם לתאונות?

משך כמה עשורים היתה מקובלת האמירה שיש קשר ישיר בין הפרעות קשב לבין תאונות, ואפילו עד כדי פי ארבעה (!)[1]

המטוטלת נעה לאורך העשורים, ובשנים האחרונות אף פורסם מחקר המבוסס על ניסוי בסימולטור נהיגה, ובו לא נמצא כל הבדל בין נהגים עם ובלי הפרעות קשב[2].

עם זאת, ברוב המחקרים המסקנות פחות חד משמעיות. מקובל כיום להעריך את הגידול בסיכון בכ- 30%.

מה טיב ההשפעה של הפרעות קשב על נטיה לתאונות דרכים?

עיקר הסיכון נובע מהסח דעת – ממקורות חיצוניים (כגון אכילה, שתיה, עישון, התעסקות ברדיו או באפליקציית ניווט, אירוע חיצוני לרכב) או ממקורות פנימיים (חולמנות, הרהורים), המשתלב עם קושי במולטיטאסקינג שמאפיין חלק מהלוקים בהפרעות קשב.

עם זאת, בחלק הארי של המחקרים לא נמצא קשר בין נהיגה מהירה מעל המותר, או בין נהיגה בקלות ראש או נהיגה תחת השפעת אלכוהול לבין הפרעות קשב. מכאן שהבעייתיות המיוחסת לבעלי הפרעות קשב בכביש אינה בהתנהגות  מכוונת ומודעת אלא בטעויות. [3]

מה ניתן לעשות על מנת להפחית את הסיכונים בנהיגה  הנובעים מהפרעות קשב?

זהירות מהכללות

אין עדיין כל מחקר אמין המאפשר חיזוי של רמת סיכון פרטנית של נהגים בעלי הפרעות קשב. גם הניתוחים הסטטיסטיים העוסקים בנושא מבוססים בחלקם על נתונים בעייתיים (למשל, מסתבר שבעלי הפרעות קשב נוהגים סטטיסטית יותר מאשר מי שאינם כאלה, כך שההסתברות שלהם להיות מעורבים בתאונות גבוהה א-פריורי אף היא. השימוש בסימולטורים כחלופה לתנאי אמת בכביש גם הוא לוקה בקשיים מתודולוגיים).

מכאן שקריאות להקשות על קבלת רישיון לכל מי שמקבל מרשמים לריטלין,[4] למשל, אינן נסמכות על מידע קונקרטי.

נקיטת אמצעים לצמצום הסיכונים בהסח דעת

ההצעות שהועלו במקורות שונים כוללות בנייה מראש של  פלייליסט להאזנה בעת הנהיגה, המנעות מאכילה/שתיה/עישון תוך כדי נהיגה, צמצום השיחות עם נוסעים אחרים ברכב, לימוד המסלול לפניה יציאה לדרך.

הערות מעניינות נוגעות למידת המונוטוניות בנהיגה ולמידת השליטה הנדרשת ברכב. מומלץ להימנע משימוש בבקרת שיוט על מנת לחייב את הנהג לשמור על תשומת לב לנהיגה, ובחלק מן המקורות אף נטען שיש יתרון לשימוש בגיר ידני על רכב אוטומטי בשל מידת הריכוז בנהיגה.[5] כמו כן הוצע לגבש רוטינה של הסתכלות על הכביש (סריקת הכביש קדימה, מראה שמאל, מראה ימין, מראה אחורית וכד') ולחזור עליה שוב ושוב תוך כדי נהיגה. הצעות נוספות נוגעות למערכות התראה אוטומטיות המתריעות על עייפות הנהג (המקובלות כיום ברכבים חדשים).

מחקר פרטני

הפרעות קשב, שהן כשלעצמן לא תופעה אחת אלא מגוון של תופעות וקשיים, אינן גורם מנבא יחיד. יש לחוקרן ולראותן בשילוב עם מאפיינים נוספים של הנהג, למשל גורמים אישיותיים.[6]  בין הממצאים המעניינים של השנה האחרונה הוא הקשר בין ADHD  לבין תאונות דרכים דווקא בגיל השלישי.[7]

כמו כן הוער שיתכן שהשפעתן של הפרעות הקשב על התנהגות הנהג בכביש מושפעת מגורם מתווך הנובע מהקשיים הנפשיים של הסובלים מההפרעות  או מסטרס.

רק באמצעות מחקרים פרטניים ניתן יהיה לאתר את הנהגים המועדים לסיכון ואת הדרכים לטפל במקורות הסיכון והאמצעים הנכונים עבורם.

כיצד כל  זה מתקשר למיזם שומרי הדרך?

לאורך שנים טוענים מתנדבים ותיקים במיזם שהפעלת האפליקציה מסייעת למיקוד ולהגברת הקשב לקורה בכביש. אנו ממתינים לגורם שירים את הכפפה ויבצע מחקר מבוקר בנושא. בתוך זה יש מקום לבדיקת ההשפעה על מיתון בסיכוני הסח דעת ללוקים בהפרעות קשב. יש בסיס לסברה שהשפעת השימוש באפליקציה תהיה דומה לאמצעים אחרים שהוזכרו לעיל שמטרתם חיוב הנהג להתמקד בקורה בכביש.

בצד זה, אנו ממליצים על טקטיקות להימנעות מהסח דעת עקב השימוש באפליקציה עצמה, ובכלל זה החשכת המסך ושימוש בכפתור הבלוטות' לצורך הפעלה.


[1] https://www.sciencedirect.com/science/article/abs/pii/S0001457513004004#bib0010

[2] https://www.tandfonline.com/doi/full/10.1080/15389588.2020.1847282?src=recsys#abstract

[3] https://scholar.google.co.il/scholar_url?url=https://toi.brage.unit.no/toi-xmlui/bitstream/handle/11250/2603537/Vaa_10.1016%252B_j.aap.2013.10.003.pdf%3Fsequence%3D2&hl=iw&sa=X&ei=P83FZs6AKqaCy9YPl_LguA4&scisig=AFWwaebwwDX4bnGjpSMvkNR829Kj&oi=scholarr

[4] https://kesheverikuz.co.il/%D7%94%D7%A6%D7%A2%D7%94-%D7%94%D7%92%D7%91%D7%9C%D7%95%D7%AA-%D7%A0%D7%94%D7%99%D7%92%D7%94-%D7%A2%D7%9C-%D7%A6%D7%A2%D7%99%D7%A8%D7%99%D7%9D-%D7%94%D7%A1%D7%95%D7%91%D7%9C%D7%99%D7%9D-%D7%9E%D7%91-2/

[5] https://www.berkshirehealthcare.nhs.uk/media/109514307/3-adhd-guide-driving.pdf

[6] https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC5281661/

[7][7] https://www.publichealth.columbia.edu/news/research-shows-strong-link-between-adhd-car-crashes-older-adult-drivers

פוסטים שלנו לרשתות